Wekelijks de beste aanbevelingen voor een gezonder leven?
Ja die wil ik.

Page content

article content

Darmproblemen oplossen doe je zo + 10 praktische tips

Heb je er weleens bij stilgestaan hoe bijzonder het is dat alle goede voedingsstoffen uit je eten uiteindelijk in je lichaamscellen terechtkomen? Vitamine C, calcium, aminozuren, vetzuren; eerst zit het in een appel, aardappel of stronk broccoli en na een paar uur zitten ze, als alles goed functioneert, in je cellen!

Dit hele belangrijke proces heet je stofwisseling. Dit begint al in je mond, waarin, door goed te kauwen, enzymen uit je speeksel zich vermengen met je eten. Hier wordt zelfs al direct glucose opgenomen in je bloedbaan. Vervolgens gaat het gekauwde voedsel naar je maag, waar het in aanraking komt met maagsap. Het maagsap wordt gemaakt door de maagwand en bestaat uit allerlei zuren (maagzuur), bacteriën en enzymen. Hier wordt de voedselbrij verder ‘voorverteerd’ of uit elkaar gesleuteld. Dan komt het in de dunne darm terecht.

Als de voedselbrij in de dunne darm aankomt, heeft het een bepaalde zuurgraad doordat het zich gemengd heeft met maagzuur. Als deze zuurgraad klopt dan gaat er een deurtje open vanaf de alvleesklier (de sfincter van Oddi), zodat er meer verteringsenzymen bij het eten kunnen komen. Hierdoor wordt de voedselbrij in nog kleinere stukjes uit elkaar gehaald. En dan begint het feest echt!

De dunne darm heeft door z’n plooien en kleine ‘vingertjes’ of villi, een enorm oppervlakte. De stoffen uit je voeding worden hier door de darmwand opgenomen en komen in je bloedbaan terecht waar ze naar de miljarden cellen in je lichaam worden getransporteerd.

Maar je lichaam doet dit niet alleen! Je hebt personeel in dienst: er leven miljarden bacteriën in jouw darmen! Deze bacteriën werken fantastisch samen en doen wat wij zelf niet kunnen, bijvoorbeeld het openbreken van de harde celwand van planten (cellulose) en het beschermen tegen indringers zoals schadelijke bacteriën en schimmels. Alle bacteriën samen wegen wel 1,5 kilo!

Zonder deze harde werkers komt er van stofwisseling weinig terecht. Ze zijn dus belangrijk voor de opname van je voedingsstoffen en zijn ook de basis voor een gezonde weerstand.

Je kunt je voorstellen dat het van levensbelang is om voor dit ‘personeel’ te zorgen. Hoe gezonder jouw darmflora, des te gezonder ben jij!

Hoe ontstaan darmproblemen?  

Het kan zijn dat je darmflora verstoord is. Dit kan ontstaan door verkeerde voeding, stress of medicijngebruik zoals antibiotica. Een aantal signalen van een verstoorde darmflora zijn:

Brandend maagzuur, een opgeblazen gevoel, verstopping, buikpijn, winderigheid, diarree, fibromyalgie, PMS, acne, eczeem, astma, allergieën, vermoeidheid en depressies.

Ook auto immuunziektes (zoals de ziekte van Crohn, Hashimoto, reuma, artritis, psoriasis, lupus, multiple sclerosis etc.) hebben een directe link met de darmfunctie.

Gezonde ontlasting

Laten we even eerlijk en open over poep praten want dit is belangrijk! Wees dus vooral ook niet bang om je hoopje in het toilet te bekijken want je ontlasting zegt veel over je vertering en dus je gezondheid. In het volgende schema kun je zien hoe normale ontlasting eruit ziet (plaatje 3 en 4). Bij gezonde ontlasting produceer je een mooie “worst” en hoef je amper je billen af te vegen. Als je volledig plantaardig eet is je “worst” vaak wat zachter maar niet dun. Bij plaatje 1 en 2 is er sprake van obstipatie. Je lichaam kan op deze manier zijn afvalstoffen niet kwijt en dit is niet goed voor je gezondheid. De ontlasting (plus afval-en gifstoffen) blijft dan veel te lang in je darmen zitten. Plaatje 5, 6 en 7 laten te dunne ontlasting zien. Dan is er sprake van een verteringsprobleem of ontsteking. Het grote nadeel hiervan is dat je lichaam de benodigde voedingsstoffen niet goed op kan nemen. Het kan ook zijn dat je door stress of glutenovergevoeligheid (tijdelijk) te dunne ontlasting hebt. Als je ontlasting erg glimt (een vettige waas erover) en stinkt duidt dit ook vaak op een verteringsprobleem. Gezonde ontlasting is donkerbruin van kleur. Lichtbruine of stopverfkleurige ontlasting duidt ook op verteringsproblemen, vooral met je gal huishouding.

Wat is een lekke darm?

Misschien heb je wel eens gehoord van een lekke darm. Door verkeerde voeding of een verstoorde darmflora kan je darmslijmvlies gaan ontsteken of beschadigen waardoor er kleine gaatjes in je darm komen. Door deze gaatjes kunnen bacteriën, gifstoffen, parasieten of onverteerde voedselmoleculen in je bloed terechtkomen. Dit is niet de bedoeling. Je immuunsysteem moet overuren draaien om deze indringers te bestrijden. Dit is vaak het begin van een overbelast immuunsysteem, maar ook van onder andere allergieën, astma, hormonale disbalansen en auto immuunziektes. Het is dus van groot belang dat je goed voor je darmen zorgt door je personeel goed te verzorgen!

Je darmen zijn niet slechts een afvoerpijp van het lichaam. De darmen hebben als één van de belangrijkste functies het opnemen van voedingsstoffen!

Als je darmen niet goed functioneren kan het betekenen dat je vitaminen en mineralen niet (goed) worden opgenomen. Dat is het begin van ziekte. Hoe gezond je ook eet, al die belangrijke voedingsstoffen verdwijnen in het toilet en je lichaam raakt uit balans. Het is dus heel belangrijk om je darmen echt te ondersteunen zodat je een goede omgeving creëert waar een goede darmflora kan floreren.

Hoe doe je dat? Hieronder 10 basisadviezen:

1. Eet zo veel mogelijk groente en (rijp)fruit.

Groente en fruit bevatten vocht en belangrijke vezels. Dit voedt je goede darmbacteriën. Dierlijke producten bevatten in het geheel geen vezels.

2. Eet producten die rijk zijn aan het pre-biotische inuline en Fos.

Inuline en FOS (Fructo-Oligosachariden) zijn twee soorten voedingsvezels die goed door de darmflora worden opgenomen. Zo kunnen de goede darmbacteriën zich vermeerderen.  Inuline en FOS zijn te vinden in artisjokken, asperges, prei, ui, zoete aardappelen, knoflook en vooral in de aardpeer en de cichoreiwortel, bananen, broccoli, bloemkool en groene bladgroentes.

3. Eet zo min mogelijk of geen fabrieksvoedsel.

Vermijd zo weinig mogelijk voedsel uit een pakje of zakje en in plaats daarvan zogenaamde whole foods: onbewerkte producten die zo van het land of de boom komen.

4. Beperk (of stop met) geraffineerde suikers.

Geraffineerde suikers bevatten geen vezels en geen voedingsstoffen. Ze voeden schadelijke schimmels zoals candida.

5. Sluit lactoseintolerantie uit of eet geen zuivel.

Wij raden het gebruik van zuivel af. Veel mensen kunnen zuivel niet goed verteren door gebrek aan het enzym lactase. Dit leidt tot verschijnselen als overmatig gas- en zuurproductie, opgeblazen gevoel, winderigheid en diarree. Gefermenteerde melkproducten (yoghurt, karnemelk) worden vaak beter verdragen.

6. Wees aardig voor jezelf.

Je darm is gevoelig voor emotie! Heb je last van angsten, stress of ga je door een moeilijke periode? Ga dan op yoga, tai chi of ga sporten, wandelen etc. Zoek dingen waar je ontspanning in vindt.

7. Kauw goed.

Eet je maaltijden in een rustige setting op. De vertering begint in de mond, waar je speeksel mengt met je voeding.

8. Eet Gefermenteerde Producten.

Eet of drink regelmatig gefermenteerde producten zoals zuurkool, (water)kefir of kombucha.

9. Experimenteer.

Bijvoorbeeld met gluten (een blog op zich). Veel mensen reageren slecht op gluten en knappen op als ze (tijdelijk) stoppen met brood/pasta.

10. Sluit parasieten uit.

Blijf je ondanks veel levenstijlveranderingen toch darmklachten houden, overweeg dan een TFT (triple faeces test) aan te vragen bij je huisarts, om een parasitaire infectie uit te sluiten.

11. Volg mijn voedingsprogramma

Met mijn zesweekse voedings en gezondheidsprogramma los je gegarandeerd je darmproblemen op! In zes weken tijd begeleid ik je naar een doorbraak in je gezondheid en voeding. Kijk hier voor meer informatie.

 

Comment Section

0 reacties op “Darmproblemen oplossen doe je zo + 10 praktische tips

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.