Wekelijks de beste aanbevelingen voor een gezonder leven?
Ja die wil ik.

Page content

article content

Kom niet aan mijn kaas!

Een boterham met kaas voor het ontbijt, voor de lunch, pasta met geraspte kaas, een kaasplankje….ben jij ook zo’n fervente kaaseter? Wil je best iets opgeven maar niet je kaas? Dan ben je niet de enige! Ik kom dit al jaren tegen in mijn praktijk en heb de drang om kaas te eten zelf ook jaren ervaren! De meeste mensen willen best minderen met rood vlees, varkensvlees, melk, suiker en noem maar op, maar kaas…ho eens even, kaas?? Dat geeft bijna altijd weerstand. En dat is niet zo gek. Kaas wordt ook wel zuivelcrack genoemd. Het heeft namelijk een verslavende uitwerking op je lichaam!

Casomorfine Junkies

Hoe werkt die verslaving dan, vraag je je natuurlijk af. De verslavende werking heeft alles te maken met het melkeiwit caseïne. Dit eiwit lijkt qua structuur namelijk op morfine! Je lichaam reageert soortgelijk op kaas als op morfine, echt waar. Bij de vertering van caseïne ontstaan opiaten die casomorfines worden genoemd.

Er zitten ook kleine hoeveelheden caseïne in moedermelk (borstvoeding) maar de hoeveelheden in koeienmelk zijn veel groter, wel 10 keer zoveel! Het doel: overleving! Caseïne zorgt er namelijk voor dat het kalf steeds teruggaat naar de moeder om te drinken (zodat het kan groeien).

Helaas zorgt deze casomorfine er bij mensen ook voor dat we elke keer terug komen om nog een stukje kaas te verorberen. Want de hoeveelheid casomorfine in kaas is nog eens extra hoog omdat kaas geconcentreerd is (voor 1 kilo kaas is ongeveer 10 liter melk nodig).

En dat smaakt naar meer…

Tja, denk je misschien, wie heeft daar nou last van? Ik lig niet onder een brug, zonder geld of goed, een naald in mijn arm te steken. Nee, dat gelukkig niet. Maar als je gezondheid je lief is dan zijn er wel een paar belangrijke kanttekeningen te plaatsen bij je kaasverslaving.

1. Kaas bevat veel verzadigd vet.

Ondanks tegenstrijdige berichten (vooral van onderzoeken die gefinancierd worden door de zuivelindustrie ;)) blijft verzadigd vet de grootste rol spelen bij hart-en vaatziekten. En dit is nog steeds doodsoorzaak nummer 1 in het Westen. Ook verhogen de verzadigde vetten in kaas je cholesterol en kan het een rol spelen bij overgewicht. Ik weet nu dat mijn galstenen uit het verleden (en verminderde leverfunctie) gelinkt waren aan mijn grote liefde voor kaas en andere vette dierlijke producten.

2. Kaas bevat veel zout.

Dit is een risicofactor voor hoge bloeddruk, diabetes en hart-en vaatziekten en daarnaast is het belastend voor de nieren.

3. Kaas bevat ongezonde groeihormonen. 

De meest beruchte is IGF-1, maar het bevat ook veel oestrogenen van de koe, caseïne, lactose, antibiotica en zelfs pus (elke liter mag wettelijk gezien een kleine hoeveelheid puscellen bevatten..;). Daarnaast worden er vaak kleurstoffen en conserveringsmiddelen aan kaas toegevoegd. En wil je dit werkelijk allemaal in je lijf? Ik niet. 

4. Kaas bevat stremsel.

Nu ga ik je iets vertellen waar je waarschijnlijk van gaat schrikken. Stremsel is een enzym in de magen van zogende dieren dat ervoor zorgt dat de melk gaat klonteren. In bijna alle reguliere kazen zit dit dierlijke stremsel. Deze enzymen, die nodig zijn in het beginstadium van het kaasmaken, worden uit de magen van kalveren en andere zogende dieren (lammetjes, geitjes etc.) gewonnen na de slacht. Het is een bijproduct van de kalfsslachterij. Wil je weten hoe dit proces er in het slachthuis uit ziet, kijk dan even naar de aflevering van Keuringsdienst van waarde over stremsel.

Dierenwelzijn

Gezondheid en dierenwelzijn gaan hier hand in hand, zoals heel vaak eigenlijk. Je zult naast de gezondheidseffecten ook merken dat het je hart goed doet als je minder dierlijke producten gaat eten. Babydieren hoeven niet meer voor jouw genot gedood te worden en die koe hoeft niet steeds opnieuw op een onnatuurlijke manier zwanger gemaakt te worden voor jouw glaasje melk en jouw boterham met kaas. Daar doe je dan niet meer aan mee.

We kunnen heel goed, en zelfs beter (!), (over)leven zonder deze producten.

Tips om kaas te vervangen

Ik sluit deze blog graag af met een aantal tips over hoe je kaas kunt vervangen. Het gaat je helpen om van je kaasverslaving af te komen, mocht je vandaag ontdekt hebben dat je die hebt en hier verandering in willen brengen. Ik ken het uit eigen ervaring! Ik was vroeger ook een dagelijkse gebruiker maar leef nu al jaren bijna helemaal clean :P… Dus het is zeker mogelijk om deze verslaving te doorbreken! Ik merk het ook aan onze kinderen. Een paar jaar geleden liepen ze op de markt nog langs alle kaasbakjes om blokjes kaas te snaaien. Nu kijken ze er niet meer naar. En als ze wel een stukje pakken, dan krijg ik vaak een half afgekloven kaasblokje in mijn handen geduwd omdat ze het niet meer lekker vinden.

  • Koop een pot edelgistvlokken; deze gezonde vlokken bevatten veel foliumzuur en b-vitamines en hebben een kaasachtige smaak. Je kunt ze over pasta strooien en je geeft gerechten een hartige smaak ermee. Er zijn ook veel receptjes voor vegan parmezaanse kaas te vinden (een combinatie van edelgistvlokken, nootjes en zout).
  • Experimenteer met het maken van kaas op basis van noten. Vooral ongebrande cashewnoten zijn een goed alternatief om zachte kazen als tosti kaas te maken. Je kunt in ons gratis e-book “gezonde ontbijtrecepten” een recept vinden voor deze cashew kaas. 
  • Gebruik cashewnoten voor een roomsaus. Dit is super simpel en heel erg lekker! En je hebt na de maaltijd niet meer zo’n dip als je had na een maaltijd met veel room en gesmolten kaas. Zo maak ik zelf ook een heerlijke boter-vrije bechamelsaus voor mijn lasagne.
  • In een salade kun je blokjes kaas vervangen door in stukjes gesneden zongedroogde tomaatjes, artisjokken, olijven, kappertjes, geroosterde pijnboompitten of andere nootjes.
  • Op je brood of cracker kun je andere dingen gebruiken als hummus, avocado, groentespread, olijvenspread of een notenpasta. Je kunt ook zelf een hartige spread maken. Wij zijn bijvoorbeeld dol op deze champignon walnoten paté.
  • Zoek lekkere recepten voor plantaardige alternatieven voor kaas. Ze zijn er in overvloed! Wij hebben zelfs een heel boek over plantaardige kaas in de kast staan, wel in het Engels maar het is ongelofelijk hoeveel mogelijkheden er zijn! Het boek is geschreven door Julie Piatt en heet “This cheese is nuts”.
  • Realiseer je dat je moet afkicken en dat de alternatieven in het begin misschien niet zo lekker smaken als je echte “shot”, maar geloof me, het wordt beter en het is het waard!

Wist je dat?
Wist je dat kinderen met ADHD en autisme vaak heel overgevoelig reageren op casomorfines uit zuivel en exorfinen uit gluten (ook een morfineachtige stof). Ken je kinderen of ouders van kinderen met deze klachten stuur dan gerust deze blog door! Stoppen met zuivel en gluten kan de wereld veranderen voor deze kinderen! Ik zal hier binnenkort een veel uitgebreider blog over schrijven.

Comment Section

7 reacties op “Kom niet aan mijn kaas!


Door Susanne op 30 maart 2018

Oh ik vind kaas ook zo lekker maar na een flinke afkickperiode ben ik een stuk blijer zonder kaas 🙂 Super leuk blog! Leuk geschreven en goeie kaas-vervang-tips 🙂


Door David-Pieters op 30 maart 2018

Hoi Susanne, dank voor je reactie. Leuk he, dat je kaas uiteindelijk niet meer mist als je er eenmaal doorheen bent! 🙂


Door RobT op 7 juni 2018

Dat klinkt allemaal leuk maar als je zoals ik in Amerika woon dan kom je inderdaad niet aan Amerikaanse kazen om alles wat daar inzit, maar als ik naar de groothandel ga hier en er is Goudse kaas op voorraad dan ga ik er toch voor hoor. Dat is de enige kaas die ik hier eet. Valt dus mee.


Door RobT op 7 juni 2018

Een erg leuke website trouwens, ik ga beslist je blog volgen.


Door Judith op 4 december 2018

Nou ben ik onbewust toch heel goed bezig, ik kan geen gluten en (koe) melk producten verdragen ik krijg daar verschrikkelijke klachten van dat duurt meestal maar een minuut of 10 dan weet ik al dat mis is


Door Tryntsje Pieters op 5 december 2018

Hoi Judith,
Ja, het is fijn als je lichaam zulke duidelijke signalen geeft! Dat is niet bij iedereen zo…soms kunnen we ongemerkt heel veel dingen eten die niet goed voor ons zijn. Dus wees maar blij dat je lijf alarm slaat. 😉


Door Tryntsje Pieters op 5 december 2018

Hoi Judith,
Ja, het is fijn als je lichaam zulke duidelijke signalen geeft! Dat is niet bij iedereen zo…soms kunnen we ongemerkt heel veel dingen eten die niet goed voor ons zijn. Dus wees maar blij dat je lijf alarm slaat. 😉

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.