Wekelijks de beste aanbevelingen voor een gezonder leven?
Ja die wil ik.

Page content

article content

Reken af met broodjes ellende!

Onderaan dit artikel vind je een recept voor zelfgemaakte gezonde chocoladepasta en tips voor gezond broodbeleg. 

Wat zou je ervan vinden als je kinderen elke dag een flinke shot ongezonde olie achter over moesten slaan, gevolgd door het oplepelen van een beker witte suiker? Als het goed is vertrekt je gezicht bij deze gedachte!

Toch is dit min of meer de alledaagse realiteit voor de meeste kinderen in Nederland! Alleen wordt het een beetje verstopt achter mooie potjes met mooie kleurtjes en sierlijke letters. Maar chocoladepasta, speculoos, vlokken, hagelslag, bebogeen, het is niet veel meer dan dat. Ongezonde olie, een berg suiker met een smaakje eraan toegevoegd. Als we een dag in de Nutella fabriek mee mochten kijken zouden we waarschijnlijk flink schrikken!

Veel Nederlandse kinderen eten elke dag boterhammen met dit soort beleg. Mijn docent bij de opleiding tot orthomoleculair therapeut noemde het veelzeggend “broodjes ellende”. En wij als ouders kopen het elke keer weer en zien niet echt wat deze voeding met onze kinderen doet. We hebben het zelfs omgedraaid, we vinden het vaak zelfs zielig om ze dit te onthouden. Hopelijk ben ik niet de enige die dit raar vindt.

Ik heb hier zelf jarenlang mee geworsteld en ben vaak heen en weer gegaan tussen het wel en niet kopen van ongezond beleg (want dat is het). Toch heb ik eindelijk een balans gevonden waar ik tevreden over ben.

Hoe verander je dit?

Ik ben gestart met het niet meer aanvullen van de potjes ellende als ze op waren. Daarnaast ging ik steeds meer andere dingen aanbieden. Ik zag ook vrij snel dat de kinderen meer appelstroop, (koudgeslingerde) honing en vruchtenjam (zonder toegevoegde suiker) gingen eten. Potjes die ze eerst nooit aanraakten. Daarnaast begon ik wat meer verse soorten beleg te introduceren, zoals avocado (met wat citroensap en kruidenzout), schijfjes tomaat met peper en zout, plakjes appel met kaneel en pure pindakaas (zonder zooi) of tahin met plakjes banaan. Ik zag hun smaak gaandeweg veranderen.

Nu zijn we een aantal jaar verder en eet mijn jongste dochter het allerliefste 3 of 4 boterhammen met avocado tussen de middag. Mijn dochter van 8 is dol op geroosterde broodjes met plakjes tomaat, hummus of appelstroop. En mijn zoon wisselt vooral af met fruit, honing, appelstroop, pindakaas en plakjes gerookte tofu. Ze vragen niet eens meer om ander beleg. Soms geef ik ze een blokje pure chocolade (70%) wat ze tussen hun boterham leggen en vervolgens lekker opsmikkelen. En af en toe koop ik nog weleens een pak pure hagelslag. Daar genieten ze dan van maar het is ook helemaal ok als het pak weer leeg is.

Wees dus niet bang om de shotjes olie en de bekers suiker van je kinderen af te pakken. Het is verslavende voeding waar ze goed van af kunnen kicken als je het niet meer standaard aan ze geeft. Ga het vervangen door gezondere opties! Praat met ze, leg het uit. En hier geldt ook weer: de aanhouder wint! En wacht maar, het geeft namelijk een geweldig gevoel als je ziet hoe je kinderen uiteindelijk gaan genieten van voeding waar hun lichaam ook echt iets aan heeft!

Gezond broodbeleg

Om je op weg te helpen zet ik hier een aantal gezonde opties voor broodbeleg voor je op een rij!

Zelf hummus maken

Gezond Hartig broodbeleg

  • Pindakaas (100% natuurlijk, zonder toevoegingen); het is normaal dat de olie in de pindakaaspot naar boven komt en een laagje vormt bovenin de pot. Als dit niet zo is, dan weet je dat er transvetten worden gebruikt om dit tegen te gaan. Transvetten zijn heel ongezond voor je lichaam omdat ze niet goed worden afgebroken. Ga dus voor de natuurlijke variant en roer de olie er gewoon weer doorheen!
  • Amandelpasta; superlekker en gezond. Het is duurder dan pindakaas. Soms kun je het online kopen voor een lagere prijs.
  • Tahin; sesampasta van gemalen sesamzaden. Zit vol gezonde vitaminen, mineralen en bevat veel ijzer. Lekker met plakjes banaan.
  • Avocado; misschien wel het gezondste van alle opties. Een laagje avocado met wat citroensap en peper en zout. Je kunt hier ook tomaatjes en kiemen aan toevoegen. Let erop dat je de avocado pas gebruikt als hij boterzacht is.
  • Hummus; gezonde en eiwitrijke kikkererwtenspread. De hummus uit de winkel bevat vaak veel olie en toevoegingen. Je kunt het beter en makkelijk zelf maken en in de koelkast bewaren.
  • Groentespread; er zijn steeds meer groentespreads te koop, ook bij de versafdeling in de supermarkt. Altijd even kijken of er niet teveel olie in zit, want ook hier wordt veel zooi in gestopt.
  • Mosterd en edelgistvlokken; dit lijkt een heel raar idee maar mijn dochter van 8 is er dol op. Ze eet dit het liefst op een cracker of een geroosterd broodje. Ze smeert er een laagje mosterd op en strooit hier vervolgens edelgistvlokken overheen. Hartig en gezond! Edelgistvlokken bevatten namelijk heel veel b-vitamines, zink en foliumzuur!
  • Gerookte tofu; dit kopen we af en toe als een soort “vleeswaren”. We snijden het in dunne plakjes en eten het op brood, eventueel met stukjes tomaat, komkommer, kiemen en wat ketchup.
  • Plantaardige kaas; In ons nieuwe kookboek staan een aantal simpele recepten voor plantaardige kaas. De tosti kaas is een soort mozzarella die van ongebrande cashewnoten is gemaakt. Verder staat er een eenvoudig recept in voor heerlijke amandel roomkaas.

Gezond zoet broodbeleg

  • Appel-of perenstroop; koop bij voorkeur appel-of perenstroop die gemaakt is van 100% appels of peren.Dit bevat veel ijzer! De goedkopere soorten worden gemaakt met het sap van suikerbieten.
  • Vruchtenjam; er zijn steeds meer soorten jam te koop waar geen suiker, glucose-fructosestroop of zoetstoffen aan toe zijn gevoegd en dat is goed nieuws! Even achterop de potjes kijken, dan weet je al snel genoeg!
  • Fruit; vers fruit op brood is heerlijk, denk aan plakjes appel met kaneel, en plakjes banaan (eventueel met rozijntjes).
  • Pure chocolade; af en toe een blokje pure chocolade (min 70%) op brood is een leuk verwenmomentje wat ook nog een aantal gezondheidsvoordelen heeft.
  • Koudgeslingerde honing; niet iedereen eet honing maar mocht je wel honing eten, koop dan een koudgeslingerde honing (uit de regio). Hier zitten nog allerlei krachtige ontstekingsremmende stoffen in die goed zijn voor je lichaam!
  • Zelfgemaakte chocopasta; ja dat kan ook! Je bent er (letterlijk) even zoet mee maar het is gezond en leuk om af en toe te maken! Daarom deel ik als klapper nog even het recept voor gezonde nutella van de Groene Meisjes met jullie!

Tip: Onthoudt dat de transitie tijd nodig heeft! Zelfs de gezonde nutella zal misschien eerst moeten wennen. Maar als je volhoudt likken ze er straks hun vingers bij af!

 

Recept gezonde Nutella

Ingrediënten: 10 gedroogde dadels (ontpit),140 gram (witte of bruine) hazelnoten, 2 eetlepels cacaopoeder, 1 theelepel vanille extract (of vanillepoeder), snufje zout en 3 eetlepels amandel-of havermelk. (Je kunt ook alles verdubbelen voor de XXL pot :)..)

Laat de dadels een paar uur weken in een bakje water tot ze lekker zacht zijn. Rooster de hazelnoten 5 tot 10 minuten op een bakplaat in de oven op ongeveer 180 graden. Laat de hazelnoten even afkoelen en als ze nog een bruin vliesje hebben kun je nu zachtjes met een schone theedoek over de hazelnoten wrijven tot de vliesjes een beetje loskomen. Doe de hazelnoten vervolgens in een keukenmachine en draai deze 5 tot 10 minuten totdat je een gladde hazelnootboter krijgt. Voeg daarna de andere ingrediënten inclusief 2 eetlepels van het dadel water toe en maal dit tot een romige nutella spread.

  Zelfgemaakte nutella

Comment Section

0 reacties op “Reken af met broodjes ellende!

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.