Wekelijks de beste aanbevelingen voor een gezonder leven?
Ja die wil ik.

Page content

article content

Maagzuur problemen natuurlijk oplossen

Voldoende maagzuur is de start van een goede vertering. In dit blog de natuurlijke manier om dit op te lossen! Laat ik voorop stellen dat je voeding het allerbelangrijkste onderdeel is van je hele verteringsstelsel. Dit begint al in je maag. 

Voldoende maagzuur is een ontzettend belangrijk puzzelstukje is voor een goede vertering in je darmen. Essentieel zelfs!

Als we iets eten dan mengt de voedselbrij zich met het maagzuur dat aangemaakt wordt in onze maag. Door het zure milieu dat ontstaat gaat ons voedsel alvast voorverteren. Vooral de zwaarder te verteren vetten, eiwitten en gluteneiwitten (aanwezig in producten met gluten) worden hier al voorverteerd. Daarnaast zorgt het maagzuur ervoor dat bepaalde schadelijke virussen, bacteriën en/of schimmels (bv candida) het loodje leggen. Super belangrijk dus! Als de voedselbrij zuur genoeg is gaat het deurtje naar de dunne darm open en wordt de voeding in de darmen verder verteerd. Aan het begin van de dunne darm komen de spijsverteringsenzymen namelijk bij de voedselbrij. Dit gebeurt echter alleen als de brij zuur genoeg is! Voldoende maagzuur is dus nodig om:

  1. Het voedsel alvast voor te verteren. Anders geven de onverteerde vetten en eiwitten schade en klachten in de darmen.
  2. De bacteriën, virussen en schimmels te vernietigen.
  3. De voedselbrij vlot naar de darmen te transporteren waar de spijsverteringsenzymen erbij komen. Zo wordt het eten echt verteerd en kunnen de goede stoffen opgenomen worden in het bloed.

Verteringsklachten

Voldoende maagzuur is dus een eerste belangrijke domino steentje voor jouw vertering. Maar hoe weet je nou of je voldoende maagzuur aanmaakt? Laten we kijken naar de kenmerken van te weinig maagzuur.

Bij te weinig maagzuur spelen vaak verschillende verteringsklachten op. Dit kan variëren van (zure) oprispingen, boeren, maagkramp, maagpijn, het gevoel dat je eten niet zakt, tot diarree, obstipatie, buikpijn, winderigheid en een opgeblazen gevoel. De oprispingen, het gevoel dat je eten niet zakt en het opgeblazen gevoel komt doordat de voedselbrij niet zuur genoeg is en hierdoor blijft “hangen”. De voedselbrij gaat dan gisten en dit veroorzaakt de klachten. (Een opgeblazen gevoel kan ook komen doordat fruit of snelle suikers na een zwaar te verteren maaltijd worden gegeten. Dit geeft ook gisting en lucht).

Te weinig maagzuur door stress

De grootste oorzaak van te weinig maagzuur is stress. Door stress moet ons lichaam heel veel adrenaline aanmaken en hierdoor loopt de hoeveelheid maagzuur terug. Daarnaast heeft ons lichaam veel zink nodig voor de stressrespons. Zink is ook een belangrijk onderdeel van maagzuur en hier ontstaan dan ook tekorten in. Ook kan de hoeveelheid maagzuur teruglopen bij het ouder worden.

Pas op met maagzuurremmers

Vaak grijpt men bij bovengenoemde verteringsklachten naar maagzuurremmers (Rennies, Gaviscon, Omeprazol ed.). Maar je begrijpt wel dat maagzuurremmers het probleem uiteindelijk eerder verergeren dan oplossen. De hoeveelheid maagzuur loopt hierdoor nog verder terug waardoor er serieuze spijsverteringsklachten ontstaan en je in een spiraal naar beneden komt. Want zonder een goede spijsvertering kan je lichaam de broodnodige vitamines en mineralen niet opnemen. Laat deze producten dus staan en los het probleem bij de basis op!

Test je maagzuur

Heb jij te maken met stress of verteringsklachten en wil je weten of je voldoende maagzuur aanmaakt om je voedsel goed te verteren? Doe dan volgende test:

Neem ‘s ochtends op je nuchtere maag ongeveer een kwart theelepel zuiveringszout (bicarbonaat) en doe dit in een glaasje water. Drink het in een keer op en wacht af. Als er voldoende maagzuur aanwezig is dan ontstaat er een “borrel” reactie in je maag en komen er binnen een paar minuten wat boertjes (lucht) omhoog. Als er helemaal niks gebeurt heb je waarschijnlijk onvoldoende maagzuur aanmaak. Om zeker te weten of je zuiveringszout nog goed is kun je dit testen door een beetje zuiveringszout in een schaaltje te doen met wat azijn. Als het gaat borrelen dan is het nog goed.

Blijkt dat je te weinig maagzuur hebt, dan kun je je maaginhoud wat zuurder maken door wat meer azijn en citroensap bij je maaltijden te gebruiken. Dit zal je vertering helpen. Maar de beste aanvulling voor je maagzuur is het drinken van vers bleekselderijsap.

Bleekselderij, het wondermiddel voor je maag!

Het beste en meest natuurlijke middel wat je kunt inzetten om de hoeveelheid maagzuur in je lichaam aan te vullen is pure bleekselderijsap! Het is heel simpel en super genezend en ondersteunend voor je maagzuur en vertering.

Bleekselderij en maagzuur

Neem hiervoor 5 of 6 stengels bleekselderij en haal ze door een sapmachine en drink dit gelijk op, ‘s ochtends op de nuchtere maag.
Je kunt ook een blender gebruiken. Snijd de bleekselderij stengels in stukken en doe ze met een scheutje water in de blender. Blender alles fijn en drink dit direct op. Je kunt het eventueel even door een vergiet of kaas/noten doek heen gieten als je niet van stukjes houdt. Drink het sap altijd in de ochtend, op je lege maag, en eet pas een half uur later.

Doe dit elke ochtend totdat je verteringklachten helemaal over zijn.

Als de maagzuurproductie niet verbeterd hebben sommige mensen baat bij een supplement met betaine en pepsine. Dit ondersteunt ook de maagzuurproductie.

Morgen krijg je van ons een aantal inspirerende aanwijzingen hoe jij zelf je eigen darmen en darmflora gezond kunt houden.

Comment Section

1 reactie op “Maagzuur problemen natuurlijk oplossen


Door Errol op 31 augustus 2019

Heel interessant, weer iets nieuws gelezen(bleekselderijsap), dat ga ik proberen. De test heb ik uitgevoerd en kreeg helemaaal geen oprispingen. Ik gebruik pantoprazol 40 mg(al ruim een jaar) en daar wil ik vanaf.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.