Koekje erbij?
Wekelijks de beste aanbevelingen voor een gezonder leven?
Ja die wil ik.

Page content

Magnesium: levenselixer voor de vermoeide ziel!

article content

Magnesium: levenselixer voor de vermoeide ziel!

Magnesium is een essentieel mineraal wat je nodig hebt voor diverse lichaamsprocessen. Een oplopend tekort aan magnesium kan behoorlijke klachten geven en zonder het te weten lopen veel mensen rond met zo’n magnesiumtekort. In dit artikel de oorzaken en oplossingen. Ook vertel ik je welke voeding rijk is aan magnesium en welk magnesiumsupplement je het beste kunt nemen als je een groot tekort aan magnesium aan wilt vullen.

Maar eerst: wat doet magnesium in je lichaam? Hoe weet je dat je een tekort hebt en hoe kun je dit het beste oplossen?

Rol van magnesium

Magnesium speelt een belangrijke rol bij heel veel lichaamsprocessen en wordt ook wel het antistress mineraal genoemd. Het speelt een belangrijke rol bij spierontspanning (ook ontspanning van de hersenen voor een goede slaap!) en de energiestofwisseling. Daarnaast reguleert het je hartritme en bloeddruk en beschermt het tegen zware metalen en chemische stoffen. Een (groot) magnesiumtekort kan dan ook ernstige gevolgen hebben voor je lichaam, van hartfalen tot psychische klachten aan toe. Daarom is het zo belangrijk om dit onderwerp veel aandacht te geven!

Heb jij een tekort?

Ook als je gezond en gevarieerd (vooral plantaardig) eet, kun je toch nog gemakkelijk een magnesiumtekort oplopen. Zeker als je veel sport of (chronische) stress hebt. Daarnaast bevat de grond waarin onze groenten groeien steeds minder mineralen, dus ook minder magnesium. Bedenk ook dat het gebruik van gangbare geneesmiddelen zoals plasmiddelen, maagzuurremmers, de pil, antibiotica en insuline ervoor zorgen dat het lichaam magnesium kan vernietigen.

Symptomen magnesiumtekort

Wil je weten of je een tekort hebt aan magnesium? Lees dan het rijtje hieronder met de symptomen die voor kunnen komen bij een magnesiumtekort.

Vermoeidheid, ooglidtrillingen, slecht (door)slapen, wakker schrikken omdat je denkt dat je valt, futloosheid, PMS, spierkrampen, hoofdpijn, migraine, angsten, fobieën, nervositeit, snel geïrriteerd zijn, prikkelbaar, verstijfde spieren, uitputtingsverschijnselen, onrust, moeite met concentratie, moeite om op woorden te komen, duizeligheid, te hoge of te lage bloeddruk, obstipatie, overgevoeligheid voor lawaai en fel licht, rusteloze benen, tics, rugpijn, hartritmestoornissen/hartkloppingen, maagkrampen, oorsuizen, spastische darm, hyperventilatie, allergieën, regelmatig de hik hebben en/of een grote behoefte hebben aan (pure) chocola…;)

Stress en sport

Stress of intensief sporten zijn een grote oorzaak van magnesiumtekort. Stress en sporten verbruikt extra veel magnesium. Daarom zie je dat mensen met een burn-out ook meestal een groot magnesiumtekort hebben. Dit geldt vaak ook voor mensen die intensief sporten (sporten is voor het lichaam ook een vorm van stress). En, hoe lager het magnesiumniveau in de cellen, des te gevoeliger je zult zijn voor stress. Zo kun je in een vicieuze cirkel terecht komen. Stress is overigens iets waar wij in het Westen allemaal mee te maken hebben, ook al noemen we het vaak niet zo. Werkdruk, verplichtingen, veel ‘moeten’, toe zijn aan vakantie, altijd maar doorgaan, moeheid. Het zijn allemaal vormen van stress, ook al denk je dat jij er misschien goed mee om kan gaan. Ben je stressgevoelig of sport je veel? Probeer dan een tijdje extra magnesium te suppleren.

Hoe los je een magnesiumtekort op?

Als je meerdere symptomen herkent, is het slim om hier iets aan te doen. Probeer allereerst meer magnesiumrijk voedsel te eten zoals hieronder vermeld. De meeste mensen eten nog altijd te weinig onbewerkte, gezonde plantaardige voeding.

Magnesiumrijke voeding

Magnesium zit veel in groene (blad)groenten, noten, pompoenpitten, zonnebloempitten, amandelen, avocado, gedroogde vijgen, dadels, abrikozen, pruimen, frambozen, sojaproducten, bonen, volle granen, zilvervliesrijst, pruimen, rijpe bananen en zeewier (kelp, zeegroenten). Ook de superfoods spirulina, chlorella, hennepzaad en (rauwe) cacao bevatten redelijk wat magnesium.

Met een gevarieerd plantaardig voedingspatroon krijg je wel magnesium binnen, maar als je veel sport en te maken hebt met stressoren, is je kans op een tekort groot.

Bij een groot tekort is magnesium uit voeding dus meestal niet voldoende. Overweeg dan (tijdelijke) suppletie. Ondanks dat er steeds meer magnesiumpillen op de markt zijn, werkt niet elk supplement even goed. Vooral de goedkopere magnesium supplementen bevatten vaak een vorm van magnesium die niet goed opgenomen wordt in je lichaam. Let er op dat je geen supplement met magnesiumoxide koopt (vanwege slechte opname) maar met magnesiumbisglycinaat, tauraat of magnesiumcitraat. Deze zijn biologisch beter beschikbaar voor je lichaam.

Wat doen we zelf?

Wij gebruiken het liefst magnesiumolie of serum die je op de huid kunt smeren. Ook een bad met magnesiumvlokken werkt goed. Je huid neemt precies op wat je lichaam nodig heeft. Met magnesiumolie of serum kun je jezelf insmeren en met vlokken kun je een (voeten)bad nemen.

Naast voetenbaden kun je de vlokken ook in een spuitflesje doen, ⅕ deel vlokken en de rest water (dit is een hele goedkope oplossing!). Spuit je huid hier elke dag mee in. De magnesium heeft ongeveer 20 minuten nodig om opgenomen te worden.

De olie en serum die wij gebruiken smeren we vaak een half uur voor het douchen op onze huid. Soms prikt het (teken van goede opname) en het kan wat plakkerig zijn. Daarom is het fijn om het na een half uur (dan is het opgenomen) weer af te spoelen onder de douche.

 

Comment Section

0 reacties op “Magnesium: levenselixer voor de vermoeide ziel!

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.