Wekelijks de beste aanbevelingen voor een gezonder leven?
Ja die wil ik.

Page content

article content

Waarom stoppen met melk een goed idee is als je gezondheid je lief is

Zo grappig, ik ben als boerendochter opgegroeid met het gezegde: “Een echte Fries is altijd verkouden”. Misschien heb jij ook vaak last van verkoudheid. Ik vertel je zo hoe je dit grotendeels kunt oplossen door te stoppen met zuivelproducten.

Maar eerst iets over waarom de meeste mensen problemen krijgen bij het consumeren van zuivel. Een kort lesje voor dummies dus blijf lezen…

Melk bevat ongeveer 4-5% lactose. Dit geldt voor koeien, geiten en schapen.  Lactose kan echter alleen door je darmen worden afgebroken tijdens de zoogtijd. Daarna maakt je lichaam steeds minder van het enzym (lactase) aan wat hiervoor zorgt.

De reden is vrij logisch. Je hebt dat enzym niet meer nodig als je vast voedsel gaat eten. Bizar is dat de mens de enige soort is die na de zoogtijd doorgaat met zogen (drinken van melk). En dat ook nog met de melk van een ander dier.

Dus wat gebeurt er? Als je niet voldoende lactase aanmaakt dan wordt de lactose in je lichaam niet meer goed afgebroken. Dit wordt lactose intolerantie genoemd. De onverteerde lactose verstoort de darmwerking en speelt vaak een rol bij allerlei aandoeningen. De symptomen van lactose intolerantie zijn divers en variëren van darmklachten (diarree, buikpijn, darmkrampen, opgeblazen gevoel, misselijkheid, verstopping etc.) tot slijmvorming, vastzitten van de luchtwegen, astma, eczeem, voorhoofdholte ontstekingen, huidproblemen etc.

Ben je lactose intolerant of heb je een koemelkallergie?

Lactose intolerantie is iets anders dan koemelkallergie. Bij een koemelkallergie reageert het lichaam allergisch op melkeiwitten. Vooral het meest voorkomende melkeiwit caseïne levert vaak problemen op. In dit geval ziet je lichaam deze eiwitten als levensbedreigend en komt je immuunsysteem in actie. Dit kan allerlei klachten geven zoals jeuk, darmproblemen, problemen met de luchtwegen (astma), chronische verkoudheid, huiduitslag (eczeem) of gezwollen lippen, mond, tong of keel. Maar ook diabetes type 1, hart- en vaatziekten en een B12 tekort, worden steeds vaker gelinkt aan een overgevoeligheid voor caseïne.

Hoe kom ik aan mijn calcium?

Maar als zuivel dan geen goede bron van calcium is en zelfs bedreigend kan zijn voor onze gezondheid, wat moeten we dan wel eten om voldoende calcium binnen te krijgen? Deze vraag is snel beantwoordt als je kijkt naar wat een koe eet!

Koeien zijn grazers en eten gras. Veel koeien krijgen tegenwoordig trouwens een mix van mais en granen, waardoor ze zelf ook weer problemen krijgen met hun eigen gezondheid, maar dat ter zijde.

Vooral het bladgroen (de chlorofyl in bladgroen), is een superkrachtige bron van calcium. Eet dus regelmatig spinazie, andijvie of boerenkool (bv in een groene smoothie). Verder bevatten broccoli, lijnzaad, chiazaad, hennepzaad, sesamzaad (tahin), peulvruchten, tofu, tempeh, amandelen en basilicum ook veel calcium.

Zorg dus dat je voldoende groene groenten eet, dan krijg je zeker voldoende calcium binnen! Beweging en vitamine D helpen de opname van calcium.

Zwakke botten door melk?

Jawel, je leest het goed en het is geen foutje. Er zijn zoveel onderzoeken die aantonen dat melkconsumptie je botten niet ten goede komt dat het bijna niet te geloven is dat instanties als het voedingscentrum melkconsumptie nog steeds aanraden op hun site. Het zal je niet verbazen dat er in ons Friesland-Campina landje bedrijven zijn met andere belangen hebben dan jouw gezondheid.

“Het is opvallend dat botontkalking het meest voorkomt in landen waar consumptie van zuivel juist hoog is. Een onderzoek van de Harvard Medical School, gepubliceerd in American Journal of Public Health, waarbij 120.000 vrouwen gedurende 12 jaren werden gevolgd, toonde aan dat bij vrouwen die minimaal twee glazen melk per dag dronken, 45% meer heupfracturen voorkwamen vergeleken met de andere deelnemers.”, aldus de site van osteoporose-info.nl

Dat melk onze botten juist niet ten goede komt heeft te maken met de complete samenstelling van melk. Het is niet afgestemd op de mens maar op een kalf. Zoals je weet is een kalf veel groter als een mens en groeit een kalf ook veel sneller uit tot een grote koe. Deze melk bevat veel meer verzadigde vetten en dierlijke eiwitten. En dit geeft een “onbalans” in het menselijk lichaam. Deze onbalans zorgt er juist voor dat er meer calcium wordt uitgescheiden via je urine.

Het voert te ver om dat hele proces hier uit te leggen maar de conclusie is dat je met minder calcium in je lijf achterblijft. Heel naar, zeker omdat we altijd geleerd hebben dat melk je botten juist sterker maakt. Het feit dat in de niet melk-drinkende landen amper osteoporose (botontkalking) voorkomt spreekt luider dan de financiële belangen van de zuivelindustrie.

Groeihormoon

Toch kan ik er niet meer omheen dat het onnatuurlijk is dat wij als mens de melk van een ander zoogdier drinken. Deze melk is niet afgestemd op onze behoeften en zeker niet na de zogende leeftijd (2-3 jaar). Het groeihormoon IGF-1 (insulin-like growth factor) in melk laat het kalf in korte termijn super snel groeien. Onderzoeken tonen steeds vaker aan dat IGF-1 bij de mens een rol kan spelen bij kankergroei, vooral bij borst-en prostaatkanker. Niet zo gek als je je erin verdiept. Een glas melk, een latte macchiato, een broodje kaas, allemaal zo ingeburgerd maar helaas niet zo onschuldig als het lijkt.

Wat heeft stoppen met melk ons opgeleverd?

Iedereen in ons gezin heeft verbeteringen ervaren nadat we vijf jaar geleden zijn gestopt met het eten en drinken van zuivel (ook kaas). We hebben allemaal een verbeterde stoelgang. Joshua zijn eczeem is overgegaan na het stoppen met zuivel. Ook valt het me op dat we zelden verkouden zijn. David had vroeger vaak last van zijn holtes.

Kies je gewoonte of gezondheid?

De belangen van de zuivelindustrie om zoveel mogelijk mensen aan de zuivel te houden zijn enorm groot. Als dochter van een koeienboer ben ik me hier heel bewust van. Wees niet naïef en  neem de adviezen die je leest over hoeveel zuivel je moet consumeren om gezond te zijn niet zomaar aan. Er zijn legio onderzoeken die het tegendeel bewijzen.

Twijfel je?

Ik snap heel goed dat je hier misschien aan twijfelt. Ik, uitgerekend een boerendochter, ben ook opgegroeid in het geloof dat melk gezond is. Wil je jezelf echt overtuigen? Neem dan voor jezelf de proef op de som en schrap alle zuivel (kaas, melk, yoghurt, room etc.) 4 weken lang uit je menu en kijk hoe je je daarna voelt.

Naast het willen stoppen met zuivelconsumptie vanuit gezondheid zijn er evenzoveel redenen om ook te stoppen met zuivel vanwege de impact van veehouderij op het milieu en dierenwelzijn.

 

Comment Section

2 reacties op “Waarom stoppen met melk een goed idee is als je gezondheid je lief is


Door Jacqueline de Groot op 29 januari 2019

Hoi Tryntsje, Met belangstelling heb ik je artikel gelezen. Natuurlijk wist ik de meeste dingen al. Het feit dat feit dat ik naar dit soort informatie op zoek ging wil al zeggen dat ik aan mijn zuivelconsumptie twijfel. Ik drink heel veel melk…. Zo ‘uit het pak’ en in mijn koffie. Ik begin al met Nescafé met alleen maar warme melk en geen water en later op de dag nog een paar lattes met cappuccinomelk. Ik ben al dertig jaar vegetariër. Het feit dat kalfjes de melk niet krijgen en ik wel, gaat me steeds meer tegenstaan. Ik heb een bovengemiddelde mate van botontkalking. Alles bij elkaar reden genoeg om te stoppen. Vanmorgen heb ik mijn Nescafé met amandelmelk gemaakt. Geen drinken! Vond ik, haha. Het zal nog het nodige van me vragen, maar ik wil echt van de melk af. Kwark en yogurt vervangen door vegan varianten vind ik minder problematisch (hoewel jammergenoeg wel altijd duurder). Maar die melk, die melk met name waar ik mijn koffie mee maak, dat wordt nog een dingetje. Mocht je tips voor me hebben, dan houd ik me aanbevolen! Groetjes, Jacqueline


Door Tryntsje op 30 januari 2019

Hoi Jacqueline, bedankt voor je reactie!
Wat goed dat je al stappen hebt gezet! Ik vind mijn koffie erg lekker met havermeIk of sojamelk. Ik vind amandelmelk ook wat minder voor in de koffie. Ik vond het zelf eerst ook een overgang, wat de smaak betreft, terwijl ik het nu niet meer lekker vind met echte melk. Dat is het leuke aan je smaak, het past zich zo goed aan! De aanhouder wint, let maar op 😉

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.