Wekelijks de beste aanbevelingen voor een gezonder leven?
Ja die wil ik.

Page content

article content

Van zelfafwijzing naar vriendschap met jezelf

Heb je wel eens gemerkt dat je vaak zelf je grootste vijand bent? Zit jij jezelf regelmatig op je nek over dingen die je niet of juist wel gedaan hebt of eigenlijk anders had moeten doen? Natuurlijk, de wereld om ons heen is ook wel eens stom en vervelend, maar eerlijk gezegd ben ik vaak zelf mijn eigen grootste criticaster. Volgens het woordenboek is een criticaster iemand die voortdurend kritiek levert. Freud noemde het de ‘innerlijke criticus’. En deze zit, inderdaad, in je eigen hoofd.

Heb jij ook zo’n kritische podcast in je hoofd? “Wat stom dat ik dat vergeten ben!”, “Waarom doe ik het nu alweer?!”, “Kon je de chocola weer niet laten staan!”, “Let eens een keer op”, “Het lukt je toch niet”, “Waarom durf je dat niet?”, “Heb je je alweer laten verleiden?”, “Kom eens een keer van die bank af”…

Wie is jouw grootste stoorzender?

Misschien denk je nog dat andere mensen of omstandigheden in je leven je grootste stoorzenders zijn. Ik wil je uit de droom helpen want ik heb dat ook lang gedacht, tot ik ontdekte dat mijn eigen innerlijke criticus de grootste onruststoker is!

Anders zijn dan je bent.

Wist je dat zelfafwijzing de belangrijkste reden is voor somberheid? De gedachte dat je anders zou moeten zijn dan je bent! Het idee dat je beter moet zijn of beter moet passen bij wat de wereld wil, is heel slecht voor ons.

Die kritische geluiden naar jezelf houden je vaak vast waar je bent. Vaak zijn de stemmetjes een deel van jezelf geworden en sturen ze incognito de hele dag hun boodschappen naar je toe. Je hebt niet eens meer door dat er de hele dag een zender op staat. Een soort mentale ruis. Je bent in feite de verwezenlijking van die boodschap geworden. Misschien is het tijd om een andere zender op te zetten?

Kritische gedachten ontmaskeren

Het realiseren dat deze stemmen er zijn is een belangrijke eerste stap om ze te ontmaskeren! Kijk eens naar alle kritische gedachten die op een dag door je hoofd passeren. Ze kunnen je heel veel laten zien over de normen en waarden die er bij jou onder liggen. Misschien komen ze wel van je ouders, grootouders of vanuit de maatschappij. Misschien zijn het wel normen en waarden waar je het eigenlijk helemaal niet mee eens bent!

Waarom moet het altijd zo perfect? Waarom ben je zo bang voor de kritiek van anderen? Waarom mag je geen fouten maken? Waarom moet je altijd presteren? Door naar deze stemmetjes en gedachten te kijken kun je meer ontdekken over de eisen die jij aan jezelf stelt of waarvan je denkt dat je omgeving ze aan jou stelt.

Door er zo naar te kijken ontstaat er afstand en krijg je meer overzicht om naar jezelf en je gedachten te kijken. Kun je ook anders naar de gedachte kijken? Misschien gaat het nog af en toe mis maar heb je al hele goede stappen gezet om gezonder te leven? Kun jij je gedachten ook positiever benaderen? Er positieve dingen uit halen? Sommige gedachten helpen je helemaal niet, oefen dan eens om ze gewoon helemaal te laten gaan. Je zult merken dat ze minder op je gaan drukken. Er komt meer ruimte.

En in deze ruimte is plaats voor acceptatie, liefde, vreugde, vrede, mildheid, positiviteit. Ook al zijn het in het begin maar kleine momenten.

Mild zijn naar jezelf

Ik beleef deze momenten gelukkig steeds een beetje vaker. Doordat ik mijn innerlijke criticus wat beter leer kennen en vooral dat ik hem beter herken. Ik merk dat ik hem niet altijd serieus hoef te nemen. Ik leer zijn praatjes naast me neer te leggen als ik er niks mee kan. En in die momenten komt er altijd een deken van rust over me heen. En dat voelt heel erg fijn. Dat is voor mij vriendschap met mezelf. Zeggen dat het oké is, mild zijn naar mezelf, mijn goede intenties zien, mezelf begrijpen, steunen, een schouderklop geven.  

Ik vond nog een andere omschrijving van het woord criticaster, namelijk muggenzifter. Daar moest ik een beetje om gniffelen. Die omschrijving is namelijk zo raak! Zoveel van deze kritische gedachten zijn precies dat, muggenzifterij! En waarom zouden we de hele dag naar een vervelende, vreugde stelende muggenzifter luisteren? Een goed recept voor somberheid inderdaad! Tijd om een denkbeeldige muggenklapper aan te schaffen. 🙂

(Her)ken jij je eigen criticaster cq muggenzifter? Wat vertelt hij allemaal voor verhaaltjes? Houdt hij je met deze verhaaltjes af van vreugde, vrede en vriendschap met jezelf? Of misschien zelfs van groei, het behalen van je doelen en het waarmaken van je dromen? Tijd om hem te laten zien dat jij aan het roer staat. En steun jezelf altijd onderweg! Wees lief voor jezelf, want je bent het altijd waard, altijd!

We horen graag wat je van onze artikelen vindt. Laat hieronder een reactie achter.

Comment Section

1 reactie op “Van zelfafwijzing naar vriendschap met jezelf


Door Jose B op 24 april 2018

Mooi uitgelegd!

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.